Sunday, May 05, 2013

Szilezia

Igazabol soha nem voltam Szileziaban 2-3 oranal tobbet - Katowiceben kell neha atszalni, vonattal, busszal, repulovel.
Az szokott minden esetben felsejleni amit meg a CzifraDóra (a kozepiskolas foldrajz tanarom) mondott valamikor 3ikban - banyak, nehezipar, kornyezetszennyezes, vegelathatatlan varosok.
Nos, ez mind raadasul igaz is - legalabbis annyira feluletesen ami idott ott toltok.
Ezt nekunk magyaroknak tenyleg nehez elkepzelni - amikor pl. latszolag egy varosban, tomegkozlekesben egyszercsak szembejon egy varosnev athuzva tabla es ott all kozvetlenul utana egy masik.
Tegnap tobb mint 2 orat tomegkozlekedtem, 5 telepulesen mentem keresztul egy 6ikba.
Es kozben szornyu allagu regi berhazak, panelok, bevasarlokozpontok, vasutallomasok, banyak es gyarak (igen, bent a "varos" kozepen) valtakoztak.
Ez az un. GOP - a Górnosląski Okręg Przemyśłowy (Felso-Szileziai Ipari Korzet) illetve a szileziai konurbació. Akkora mint Vas megye es vagy 3,5 millioan laknak benne, akik durvan a lengyel GDP kb. 10%-at allitjak elo. Ez meg mindig a legfontosabb ipari terulete Lengyelorszagnak.
Azonban ez nem mindig volt igy. Alapvetoen a terulet a Nemet Birodalomhoz tartozott, gyakorlatilag a 17 szazadtol kezdve, elotte is jelentos nemet lakosaggal. Az ipari forradalom hozta meg a robbanasszeru fejlodest, nemet penzbol es szakertelembol, nemhiaba az 1918-ban ujjalakulo Lengyelorszag egyik legfobb torekvese volt az egykori nyugati-lengyel teruletek visszaszerzese - ammi pont Felso- es Also-Szileziat jelenti, a Nemetorszagon belul is igen fejletnek szamito teruleteket. Felso-Szileziat vissza is kaptak a lengyelek, a versaillesi bekekben, de ugy hogy belso autonomiat kapott a terulet - sajat torvenyhozassal, igazsagugyel es gazdasagiranyitassal, mondhatjuk hogy ez biztosaitotta a folyamatos fejlodest egeszen a II.-ik vilaghaboruig.
A haboru - ez nem mondhatom elegszer - elet-teny Lengyelorszagban. 1945 utan visszakapjak Also-Szileziat is, de egy kozponti tervgazdasagban nyilvan autonomiarol szo nincs, nehezipar-fejlesztesrol viszont annal is inkabb - no, meg a nemetek kitelepiteserol, akik - es ezt is be kell vallani - a vezeto reteg voltak, helyuket legalabb is lakosagban az elvesztett keleti teruletekrol betelepitett joreszt paraszti nepesseg veszi at. Igy elkel a szovjet segitseg, kulonosen hogy a fejletteb uzemeket, mint volt nemet tulajdont leszerelik es elszallitjak, pont ugyanezek a szovjetek. Szilezia meg igy is a szovjet blokk messze legfontosabb nem Szovjetunió-beli ipari korzete marad. Persze a szocializmus ezt konzervalja is, igy csak a rendszervaltozassal jon el az igazi hanyatlas - illetve hat, ezt igy meresz kijelenteni, Lengyelorszag energiszuksegletenek 80 szazaleket meg mindig a GOP-i feketeszen-banyak adjak, vasra, szinesfemre meg acelra pedig mindig is szukseg lesz. Igy a legtobb penz meg mindig ott van, bar sokszor felmerul hogy Varsó elszipkazza a megtermelt javakat es nem juttat visza megfelelo eszkozoket cserebe.
Ezen sokat valtoztat aztan az 1999-es lengyel kozigazgatasi reform megy letrehozza a nagy, belso szabadsaggal rendelkezo vajdasagokat, nomeg az EU-ba való belepes ami viszont jelentos penzeket hoz, igy Szilezia is fel van turva es minden epitenek, foleg azt amire eddig nem nagyon figyeltek, az emberi kornyezetet rendezik, s ha ugyesek szerintem ossze is fog jonni, ilyen szellemi es anyagi orokseggel mindenkeppen.

(Azert vicceltem, hogy milyen jo lenne ha megis Nemetorszaghoz tartoznanak, mert akkor lenne rendes S-bahn meg metro es nem tobbszori atszallasos autobuszvonalak....)


No comments: